Verkoopvoorwaarden
Inklapbare content
Ondernemingsgegevens
De webwinkel www.pierreblom.be is een initiatief van Pierre Blom, opgericht door Pieter De Saedeleer (hierna: ‘Pierre Blom’ of ‘Wij’ of ‘Ons’ of ‘de Verkoper’)
- Adres: Groeneweg 26, 9450 Haaltert, BELGIË
- BTW: BE0787 300 401
- Ondernemingsnummer: 0787 300 401
- GSM: 0477 73 87 43
- E-mail: info@pierreblom.be
- Rekeningnummer: BE26 7370 6161 3029
Begrippen in deze voorwaarden
‘Klant‘: Iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die met Pierre in een contractuele relatie van welke aard dan ook, staat of komt te staan, waaronder, doch niet beperkt tot: Consumenten en Professionele Klanten. Hierna ook ‘Klant’ genoemd.
‘Consument’: Iedere natuurlijke persoon in de hoedanigheid van Klant, die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.
‘Professionele Klant’: iedere natuurlijke of rechtspersoon in de hoedanigheid van Klant, die handelt voor doeleinden die binnen zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen.
‘Producten’: Alle goederen of diensten die het voorwerp van een Overeenkomst vormen.
‘Overeenkomst’: Iedere overeenkomst waarbij de handelaar zich ertoe verbindt de eigendom van de Producten over te dragen aan de Klant (verkoopovereenkomst). Deze Klant verbindt er zich op zijn beurt toe de prijs daarvan te betalen.
Toepassingsgebied
Deze Verkoopsvoorwaarden zijn steeds en uitsluitend van toepassing op alle huidige en toekomstige Overeenkomsten tussen Pierre Blom en de Klant. De Klant aanvaardt de toepasselijkheid van deze Verkoopsvoorwaarden zonder voorbehoud, alsook alle andere rechten en plichten zoals vermeld op de website, vanaf het gebruik van de website.
Uitzonderingen op deze Algemene Verkoopvoorwaarden zijn mogelijk. Zo’n afwijking is enkel geldig voor zover deze het resultaat is van onderlinge overeenstemming tussen Klant en Pierre Blom die uitdrukkelijk schriftelijk wordt vastgelegd. Uitdrukkelijke afwijkingen zijn slechts geldig ter vervanging of aanvulling van de clausules waar ze betrekking op hebben. De overige bepalingen van deze Verkoopsvoorwaarden blijven onverkort van toepassing.
Pierre Blom behoudt zich het recht voor de Verkoopsvoorwaarden op ieder ogenblik te wijzigen en/of aan te vullen voor toekomstige bestellingen. Die wijzigingen zijn van toepassing zodra ze online worden geplaatst op www.pierreblom.been zijn geldig voor elke aankoop na de publicatie. Een toekomstige wijziging heeft geen invloed op bestaande productorders en de daaruit voortvloeiende Overeenkomsten.
Hoe hanteren en bepalen we onze prijzen?
Enkel de aangegeven prijzen en de belastingen die van kracht zijn op het moment van de bestelling zijn van toepassing.
De prijzen zijn aangegeven in euro exclusief btw, en houden geen rekening met eventuele leverkosten, die bovendien worden aangegeven en gefactureerd voor de validatie van de bestelling door de Klant. De leverkosten zijn afhankelijk van het adres van de Klant.
Het totale bedrag van de bestelling (inclusief belastingen en kosten) wordt vermeld voor de definitieve validatie van de bestelling. Bijkomende verzoeken van de Klant worden aangerekend in overleg met de Klant.
Pierre Blom behoudt zich het recht voor zijn prijzen op ieder moment te wijzigen door ze te publiceren op www.pierreblom.be. Voor bestellingen die door de Klant afgerond zijn op de website voor de publicatie van de aangepaste prijs, hanteren we uiteraard de prijs die op de website stond voor de aanpassing. Indien de prijswijziging het gevolg is van veranderingen in de btw-tarieven zal deze wel aan de Klant worden aangerekend.
Hoe komt een Overeenkomst tot stand?
Pierre Blom beheert de informatie op www.pierreblom.be over de eigenschappen van de Producten, inclusief foto’s ter illustratie van de Producten, met de grootste zorg voor zover de technische middelen dat toelaten. Bepaalde niet-substantiële karakteristieken van een Product kunnen bij levering verschillen van de foto’s en beschrijvingen die weergegeven worden op de website.
Ieder aanbod op onze website is slechts een uitnodiging aan de Klant om een aankoop te verrichten, en kan bijgevolg niet beschouwd worden als een bindend aanbod uitgaande van Pierre Blom ten aanzien van de Klant. Het aanbod is slechts geldig zolang de voorraad strekt.
Wij kunnen specifieke voorwaarden toepassen op een bepaald aanbod, zoals een beperkte geldigheidsduur. Doch zijn die specifieke voorwaarden enkel van toepassing als die uitdrukkelijk en voorafgaand aan de bestelling gecommuniceerd worden.
Hoe kan de Klant bestellen?
Indien de Klant een Product wil aanschaffen uit het aanbod van Pierre Blom moet hij hiervoor een aankoop plaatsen via de online bestelmethode op de website. Die aankoop is bindend tegenover de Klant. Pierre Blom zal binnen uiterlijk drie (3) kalenderdagen na het order contact opnemen ter bevestiging. Dit contact zal via e-mail naar het door Klant opgegeven e-mailadres verstuurd worden. Deze orderbevestiging is het tijdstip van totstandkoming van de Overeenkomst.
Pierre Blom kan op elk moment beslissen om geen bevestiging te sturen of in een uitdrukkelijke verklaring het productorder weigeren. Indien de bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd zal Pierre Blom de Klant daarover inlichten en eventueel een vervangend Product voorstellen. Indien Pierre Blom het productorder weigert of de Klant niet akkoord gaat met de voorgestelde alternatieven zal er geen sprake zijn van een Overeenkomst. De Klant heeft in dat geval geen recht op enige vorm van schadevergoeding.
Iedere Klant verbindt er zich toe de Producten op onze webshop niet aan te kopen met de loutere doelstelling om deze door te verkopen.
Conform het Wetboek Economisch Recht erkennen partijen uitdrukkelijk dat elektronische communicatievormen een geldige Overeenkomst tot stand doen komen. Pierre Blom kan gebruikmaken van alle elektronische bestanden waarover het beschikt, binnen de grenzen van de wet, om het bestaan van de Overeenkomst te bewijzen.
Een gewone, digitale of elektronisch gekwalificeerde handtekening is geen essentiële bewijsvereiste.
Betaalmethodes en -termijnen
Elke betaling wordt in principe onmiddellijk en volledig afgehandeld. Dat wil zeggen op het moment waarop de Klant het order plaats. Wij accepteren volgende betaalmethoden:
Bancontact/Payconiq
Maestro
Mastercard
KBC betaalknop
Bankoverschrijving
Pierre Blom kan de betalingsmogelijkheden in de toekomst uitbreiden en zal dat bekendmaken via www.pierreblom.be. Pierre Blom neemt alle redelijke maatregelen om de veiligheid van jouw online transacties te garanderen. Wij garanderen deze beveiliging door de inschakeling van gespecialiseerde partijen zoals erkende kredietkaartuitgevers en betalingspartners.
Het beveiligde systeem van Mollie staat in voor de verwerking van de betaling en zorgt voor een versleutelde behandeling van uw bankgegevens. De nodige beveiligingsmaatregelen worden via SSL voorzien.
Eigendomsvoorbehoud
Pierre Blom stelt zijn leveringsverplichtingen uit tot ontvangst van de volledige betaling van alle door de Klant verschuldigde bedragen.
Pierre Blom behoudt steeds de eigendom van alle bestelde Producten tot de volledige betaling van alle uit de Overeenkomst verschuldigde bedragen, ongeacht of de levering reeds heeft plaatsgevonden.
Herroepingsrecht - Wettelijke garantie
Overeenkomstig artikel VI.53.4° Wetboek Economisch Recht heeft de Consument geen herroepingsrecht wanneer deze online overgaat tot de aankoop van “goederen die snel bederven of met een beperkte houdbaarheid”, waaronder bloemen, planten en boeketten of op maat gemaakte producten. Bijgevolg kan de Klant die op de webshop van Pierre Blom bloemen bestelt zijn aankoop niet annuleren.
De Klant geniet geen wettelijke garantie op verbruiksgoederen. Bijgevolg kan de Klant geen herstel eisen als een geleverd bloemenboeket niet aan de verwachtingen voldoet. Wij staan wel open voor feedback en overleg als het Product niet in goede staat geleverd is. In dat geval vragen wij de Klant dit zo snel mogelijk te melden aan Pierre Blom.
De wettelijke garantieplicht, zoals bepaald in artikel 1649quater van het Burgerlijk Wetboek, is wel van toepassing op alle andere Producten die Pierre Blom aanbiedt of in de toekomst zou aanbieden. Voor voorgenoemde Producten geniet de Klant een wettelijke garantietermijn van twee (2) jaar.
De Klant kan zich niet beroepen op de wettelijke garantie wanneer de schade het resultaat is van normale slijtage, onopzettelijke of opzettelijke veranderingen toegebracht door de Consument aan de Producten, inclusief onoordeelkundig en verkeerd gebruik en andere externe oorzaken.
Levering
Wij verwerken iedere bestelling spoedig. De bloemen of bloemenboeketten kunnen worden afgehaald of worden geleverd op de vooraf bepaalde data.
Wanneer een Product dat tijdelijk niet op voorraad is door u wordt besteld, zal worden aangegeven wanneer het Product weer beschikbaar is. De leveringstermijn begint dan ook te lopen vanaf het moment dat het Product weer in voorraad is.
Er is sprake van een levering zodra de bestelde Producten één keer aan de Klant zijn aangeboden. Indien een aangeboden levering onsuccesvol is door een tekortkoming door de Klant, dan zijn de kosten van nieuwe leveringspogingen volledig voor rekening van de Klant.
Pierre Blom draagt het risico voor beschadiging en/of vermissing van de Producten tot op het moment van levering. Het risico van de Producten gaat over op de Klant zodra de Klant of een door hem aangewezen derde partij de bestelde Producten in ontvangst neemt. Iedere levering vereist in principe de ondertekening van de leveringsbevestiging maar een gebrek aan ondertekening heeft geen invloed op de overdracht van het risico.
Naast de levering aan huis is het ook mogelijk om de Producten af te halen in de op onze website genoemde afhaalpunten (Strekstraat te Nieuwerkerken (Aalst) of Groeneweg 26, 9450 Haaltert). Om de kwaliteit van de Producten te kunnen garanderen is het de verantwoordelijkheid van de Klant om deze zo snel mogelijk na levering af te halen. De Klant dient ook rekening te houden met de openingsuren van de verschillende afhaalpunten, zoals duidelijk gecommuniceerd op onze website.
Overmacht
Indien Pierre Blom door een omstandigheid onafhankelijk van zijn wil geheel of gedeeltelijk verhinderd is om haar verplichtingen tegenover de Klant na te komen, zal er sprake zijn van overmacht. In dat geval is Pierre Blom niet gebonden om zijn verplichtingen jegens de Klant na te komen. Pierre Blom is gerechtigd zijn verplichtingen op te schorten voor de duur van de overmacht. Onder overmacht vallen onder andere: familiale omstandigheden, beschadiging van bloemen wegens weersomstandigheden (zoals hevige regen of hagel, extreme warmte, wind).
Klachten
Bij klachten dient een consument zich allereerst te wenden tot Pierre Blom.
Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moet de Klant binnen de 3 dagen nadat hij de gebreken heeft geconstateerd, volledig, duidelijk, gemotiveerd omschreven en schriftelijk indienen bij Pierre Blom.
Ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen beantwoord, gerekend vanaf de datum van ontvangst van de klacht. Als een klacht een langere verwerkingstijd vraagt, ontvangt de Klant binnen de termijn van 14 dagen een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Klant een uitgebreider antwoord kan verwachten.
Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling. Een klacht schort de verplichtingen van Pierre Blom niet op, tenzij schriftelijk anders aangegeven door Pierre Blom.
Herstel
Verwerking en beheer persoonsgegevens
De informatie die de Klant doorgeeft is noodzakelijk voor het verwerken en voltooien van de bestellingen, en het opstellen van facturen en garantiecontracten. Als deze gegevens ontbreken wordt de bestelling geannuleerd. Het opgeven van onjuiste of valse persoonsgegevens, wordt beschouwd als een inbreuk op deze Verkoopsvoorwaarden.
Pierre Blom garandeert dat de verzameling en verwerking van persoonlijke gegevens steeds zal gebeuren in overeenstemming met de geldende privacywetgeving, zijnde enerzijds de Wet van 12 december 1992 tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer ten opzichte van de verwerking van persoonsgegevens (de Privacywet) en anderzijds de Verordening van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens (GDPR).
Voor meer informatie betreffende de garanties inzake de bescherming van de persoonsgegevens verwijzen we graag naar onze Privacyverklaring op www.pierreblom.be.
Onafhankelijkheid van de bepalingen
Indien 1 of meer bepalingen van deze Algemene Verkoopvoorwaarden onwettig of nietig worden verklaard, blijven de overige bepalingen volledig van kracht.
De onwettigheid, of gehele of gedeeltelijke ongeldigheid van een bepaling van deze Algemene Verkoopvoorwaarden doet geen afbreuk aan de geldigheid en de toepassing van de andere bepalingen.
Pierre Blom behoudt zich het recht voor om de onwettige of ongeldige bepaling(en) te vervangen door een andere, geldige bepaling met hetzelfde doel.
Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
Op overeenkomsten tussen Pierre Blom en de Klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Belgisch recht van toepassing. Ook als de consument in het buitenland woont. In geval van geschil en bij gebrek aan een minnelijke oplossing ervan zal het geschil worden voorgelegd aan de rechtbanken van het gerechtelijke arrondissement van de maatschappelijke zetel van Pierre Blom.
Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
Aanvullende voorwaarden
Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.